Våra Hus
Den här sidan använder modulen products 2. Du kan beställa denna modul genom att kontakta kundsupporten.

 

Inskolning

Föräldraaktiv inskolning/tre dagars inskolning

”Utdrag från tidningen Dagens Nyheter”

Föräldraaktiv inskolning är klar på tre dagar
Tre dagars inskolning för det lilla barnet i stället för tre veckor.
På vissa förskolor i Sverige är det redan verklighet.
– Det funkar så bra att man tror att det inte är sant. Varför dra ut på det i tre veckor
när man kan göra det på tre dagar? säger föräldern Mats Lundquist till Dagens Nyheter.
På förskolan Hattmakarbacken i Mälarhöjden var personalen först tveksam till den nya metoden.
Men till slut valde de ändå att testa hur den fungerade.
– I stället för att föräldrarna är med korta snuttar i flera veckor är de med tre heldagar. Sen är
barnet inskolat, säger Birgitta Nilsson som har jobbat drygt 20 år inom barnomsorgen till DN.

Metoden sprids
En familj valdes ut att testa den nya metoden och när inskolningen var över visade sig att alla
inblandade tyckte att det hade fungerat bra. Sedan dess har metoden som kallas för föräldraaktiv
inskolning eller tredagarsinskolning använts på Hattmakarbacken. Numera använder samtliga
förskolor i det aktuella rektorsområdet metoden.
Vilken metod som fungerar bäst är svårt att säga. Varken traditionell inskolning eller
föräldraaktiv inskolning har utvärderats av forskare. Vilken metod som används varierar mellan
olika förskolor.

Överlägsen metod
Mats Lundquist som är pappa till Stella, 1,5 och Alfred som snart är fyra år, har testat både lång
och kort inskolning. Båda hans barn går på Hammarbacken och Mats tycker att den
tredagarsmetoden är överlägsen.
– När jag skolade in mina äldre barn på dagis på 90-talet fick jag bara sitta i bakgrunden. Vid en
inskolning satt jag i fyra dagar i personalrummet och sydde en docka, berättar han för DN.
Framför allt anser han att tredagarsinskolningen ger en helt annan möjlighet att lära känna både
personalen och de andra barnen. Att föräldrarna också får en bättre insyn i verksamheten är också
ett

Om föräldraaktiv inskolning:
Föräldraaktiv inskolning innebär att föräldern eller annan närstående är med sitt barn på
förskolan på heltid i tre på varandra följande dagar. Under den tiden finns föräldern med sitt barn i
alla situationer som uppstår.
Den fjärde dagen lämnas barnet hos personalen på förskolan och då sker ett tydligt och kort
avsked mellan förälder och barn.
Metoden innebär att barnet under den korta inskolningen inte behöver oroa sig för att bli
lämnat och då i lugn och ro kan vänja sig vid förskolans rutiner och miljö.

 

Förhållningssätt vid inskolning på Bustrollets förskola

Föräldraaktiv inskolning innebär att föräldern eller annan närstående är med sitt barn på
förskolan på heltid i tre på varandra följande dagar. Under den tiden finns föräldern med sitt barn i
alla situationer som uppstår.

Den fjärde dagen lämnas barnet hos personalen på förskolan och då sker ett tydligt och kort
avsked mellan förälder och barn.

Metoden innebär att barnet under den korta inskolningen inte behöver oroa sig för att bli
lämnat och då i lugn och ro kan vänja sig vid förskolans rutiner och miljö.

Föräldraaktiv inskolning innebär också att ni som förälder och ert barn får en god inblick i hela
verksamheten och får tid att lära känna oss på förskolan.

Här är några tankar och funderingar som vi på Bustrollets förskola har om inskolningen
av ert barn på förskolan.

Föräldraaktiv inskolning hos oss gör att barnet inte behöver träna på att lämnas, utan på att vara.

Vi främjar en trygg relation till er föräldrar och ert barn under inskolningen genom:

* Tydlighet - Under inskolningen är det du som förälder som tar hand om ditt barn. Byter blöjor,
klär på och av osv.

* Oforcerat - Inskolningspersonalen finns i er närhet och tar kontakt med barnet då tillfälle ges.
Pedagogen tar aldrig barnet ifrån föräldern.

* Trygghet/Acceptans - Var tillsammans med oss så mycket som möjligt under inskolningstiden så
du och ditt barn accepterar och känner er trygga med oss. Barnet behöver inte tränas på att
lämnas, utan att vara tillsammans med oss.

* Lämning - När du ska lämna ditt barn är det du tillsammans med oss som avgör när ögonblicket
att ta adjö är inne, och lämnar över till pedagogen. Då ger vi tillsammans barnet bäst
förutsättningar att lösa avskedet.

Våra tankar utifrån läroplan

"Alla som arbetar i förskolan skall visa respekt för föräldrar och känna ansvar för att det utvecklas
en tillitsfull relation mellan förskolans personal och barnets familj.”(Lpfö-98)

* Barnen känner snabbt en grupptillhörighet. Detta ger också färre avbrott i verksamheten.

* Gruppinskolning efter heldagsmodellen förutsätter att en förälder är med barnet alla tre dagarna.

* Föräldrar kan sitt barn, vi kan barn i grupp.

* Vi arbetar med att inskola både barn och föräldrar, inte att sära dem åt.

Vi hälsar er alla välkomna till Bustrollets förskola och ser fram emot ett bra samarbete!

Pedagogerna på Bustrollets förskola